שלבי הבניה – תפקידו של מפקח הבניה ומנהל הפרוייקט

יוצאים לדרך בואו נחלק את התהליך לכמה שלבים ברורים זהו החלטתם שהגיע הזמן, המשפחה מתרחבת ואתם מחפשים להרחיב את הקן. בטח גם אתם שואלים את עצמכם מאיפה מתחילים? למי פונים? אתם רוצים שהתהליך יעבור בקלות, ללא עיכובים וללא עלויות מיותרות. אז הנה תתחילו מכאן!
משה לוי יזמות ופיקוח בניה עם מפת תכנון

מפקח בניה או מנהל פרוייקט עוסקים בתכנון הפרויקט, הוצאת התכנון לפועל וניהולו
פרויקט בנייה מורכב משלושה שלבים עיקריים; שלב התכנון, שלב הביצוע ושלב האכלוס.
אחד התנאים להצלחת פרוייקט הוא כאשר מנהל פרוייקט או לחילופין מפקח בניה מתחילים את עבודתם כבר בשלב התכנון.
מנהל פרויקט ובמקרים אחרים מפקח בניה הם למעשה המתאמים בין החלק התכנוני לחלק הביצועי של הפרוייקט.
מטרתם לבצע סנכרון ותאום ולדרוש אחריות אישית מהמתכננים ומהמבצעים כל זאת ע"פ רצונם של לקוחותיו. העבודה שלהם מביאה את העבודה לסטנדרטים גבוהים ובנוסף, עבודתם מונעת כשלים ועלויות כספיות מיותרות ובלתי מתוכננות.
התכנון הכולל של השלבים בפרויקט מתייחס גם ללוחות הזמנים וגם לפעילויות ע"פ הרצף: תכנון, ביצוע ואכלוס
בשלב התכנון מתבצעת תוכנית עבודה מפורטת ומקיפה של כל הגורמים המשתתפים בפרויקט הבניה בהנחייתו של מנהל פרוייקט או מפקח בניה. התוכנית מציגה את שלבי התכנון, שלבי הביצוע ונקודות חשובות בשלבי האכלוס. התוכנית מפרטת מי עושה, מה עושה, ומתי. התוכנית מהווה את מפת הדרכים עבור כל הבאים במגע עם הפרויקט. האדריכל, הקבלן, קבלני המשנה וכו' וכמובן בניצוחו של מנהל פרוייקט או מפקח בניה.
כמו כן בשלב זה מתבצעת בניית אומדן תקציבי.
חשובה מאוד הפתיחות והתקשורת האישית בין בעלי הבית לבין מנהל הפרוייקט או מפקח הבניה. אנו נרצה לבחון יחד את ההיתכנות התקציבית של הפרויקט. זהו האומדן הראשוני ומטרתו לאפשר לנו לבצע סקירה מושכלת אודות תרחישים, הסתברויות ואפשרויות. קבלת החלטות קונקרטיות ונבונות לגבי הפרויקט.
לאחר מכן מתחיל מנהל הפרוייקט או מפקח הבניה בבניית מפרט וכתב כמויות. שלב זה חשוב מאוד בהשגת איכות ויעילות והוא נעשה באמצעות קביעת הגדרות ברורות, מפורטות ומדויקות עבור כל שלב ותת שלב בפרויקט. מנהל הפרוקייט או מפקח הבניה עובדים אל מול בעלי המקצוע השונים עד אשר הםיודעים מה כוללת עבודתם בצורה המפורטת והברורה ביותר, מהם הסטנדרטים ומהן הציפיות שלנו מהם.
בדיקת תוכניות ואישורן שלב זה חוזר על עצמו לאורך הפרויקט בדומה למשוב בכל תהליך עבודה אחר. מנהל הפרויקט או מפקח הבניה בודקים את כשרות התוכניות ויבצעו התאמה מירבית וסנכרון בין תוכניות העבודה השונות על מנת להתאימן להגדרות המפרט. ללא תהליך מובנה ומסודר הכולל רמות אחריות ברורות ומפורשות של כל העוסקים במלאכה, עלולים פרטים רבים להישכח מאחור או לא לקבל את תשומת הלב הראויה. דבר כזה עלול להוביל לכשלים בבניה ולעלויות נוספות ומיותרות.
תפקיד נוסף של מנהל פרויקט או מפקח בניה הוא בעריכת מכרזי קבלנים – כולל נספחים מקצועיים ודרישות לביצוע בשלב זה מנהל הפרויקט או מפקח הבניה מכינים את תיקיית המכרזים עבור כל שלב ושלב בפרויקט. תיקיות המכרזים שונות בתכולתן והן נקבעות בהתאם לסוג העבודה ולדרישות הפרויקט. תיקיית מכרזים, ברוב המקרים, תכלול סט תוכניות, מפרט, כתב כמויות, נספח דרישות מקצועיות, פורמט אחיד להצעת מחיר ופרטים נוספים בהתאם לשלב.
שלב הכנת החוזים להתקשרות בשלב זה אנחנו עורכים השלמה בין החוזה המשפטי והדרישות המקצועיות. לדוגמה; עבור קבלן השלד אנחנו מגדירים נספחים מקצועיים, מפרט, סטנדרטים לביצוע וכדומה. פעולה זו חוזרת על עצמה עבור כל קבלן מבצע לאורך הפרויקט. בשלב זה מנהל הפרויקט או מפקח הבניה, עוסקים באיתור קבלנים, בחינתם על פי מספר פרמטרים כגון; רמה מקצועית , ניסיון, איכות, זמינות, מחיר וכו'.
לאחר מכן מתחילים מנהל הפרויקט או מפקח הבניה בבחינה ובהשוואת הצעות המחיר.
בחירת קבלנים, חתימת חוזה התקשרות, נספחים ודרישות מקצועיות את שלב החוזים אנחנו לוקחים למקום הרבה יותר עמוק, ולמעשה משתמשים בו כאחד היסודות ועמודי התווך להשגת התנהלות מאורגנת ומסודרת עם בעלי המקצוע איתם נבוא במגע. התנהלות מאורגנת ומקצועית כוללת פירוט מלא ומקיף של דרישותינו מבעל המקצוע, מטרתה לא להשאיר מקום לציפיות אלא ההפך, לבנות מערך עבודה המבוסס אך ורק על מוסכמות ברורות ומפורשות. מנהל הפרויקט או מפקח הבניה מוודאים שכל הפרטים ברורים ודורשים חתימה אישית המאשרת את הבנתו ומחויבותו.
אז כאשר יש לצידכם איש מקצוע, מנהל פרויקט או מפקח בניה אתם יכולים להתחיל בבטחה את הדרך ברגל ימין.
משה לוי יזמות , פיקוח בניה וניהול פרוייקטים .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

× יצירת קשר